Noví poslanci Motoristů: Co tvář, to kauza nebo kontroverze
Vojtěch PetrůŘada kontroverzí se pojí nejen s Filipem Turkem, ale i dalšími motoristickými poslanci. Macinka vyhrožoval ekologům, Šťastný byl spojen s pražským kmotrem Hrdličkou a Vesecká se dopouštěla machinací při vyšetřování Čunkovy kauzy.
Motoristé sobě se třinácti poslanci jsou po TOP 09 nejmenší sněmovní stranou, budou však mít disproporčně vysoký vliv na ustavující se vládu. Vítězi voleb, hnutí ANO oligarchy Andreje Babiše, nezbývá než sněmovní většinu opřít krom SPD právě o ně.
Ačkoliv veřejně jsou známy především četné kauzy čestného prezidenta strany Filipa Turka, související s jeho staršími rasistickými či homofobními vyjádřeními na sociálních sítích, útoky na oponenty, s jeho fascinací nacistickou symbolikou, zásadním překračováním povolené rychlosti při jízdě na dálnici, střetem zájmů, byznysem s pseudolékařskými produkty, vyhrožováním saúdskému diplomatovi nebo s údajným domácím násilím páchaným na bývalé partnerce.
I další motorističtí poslanci mají velmi bohatou a kontroverzní minulost. Osobní historii nejvýraznějších motoristických politiků rozebíráme v analýze.
Klausova hlásná trouba
Ačkoliv nejznámější tváří Motoristů je Filip Turek, jejich předsedou a faktickým zakladatelem je Petr Macinka, až donedávna rovněž dlouholetý mluvčí Institutu Václava Klause. Vyhraněně ekonomicky pravicový a kulturně konzervativní Institut Václava Klause dlouho patřil mezi nejvýznamnější ideové think-tanky tuzemské krajní pravice.
Klaus se od odchodu z aktivní politiky profiluje na stále ostřejší kritice Evropské unie, Ukrajiny bránící se ruské agresi nebo hygienických opatření proti šíření covidu, což se setkává s jeho tradičním odmítáním lidského podílu na klimatických změnách a kritikou občanské společnosti, pro niž pomohl zavést hanlivý pojem „politické neziskovky“. Bývalý prezident a někdejší zakladatel ODS se v posledních letech hlásil k volební podpoře hnutí SPD, v zahraničí potom obdivuje krajně pravicovou Alternativu pro Německo nebo amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Jedním z prominentních členů Institutu Václava Klause je třeba publicista Ladislav Jakl, který je častým hostem alternativních médií a spolu s dalšími členy Institutu pravidelně píše pro dezinformační, agresivně proruský a antivakcinační server Protiproud, založený bývalým Klausovým mluvčím Petrem Hájkem.
Mezi donory Klausova spolku patří uhlobaron Pavel Tykač, který má s ohledem na své podnikání zájem na šíření klimaskeptických narativů, a herní a mediální magnát Marek Španěl, profilující se jako česká obdoba technologických miliardářů kolem Trumpa ze Silicon Valley. V minulosti Institut Václava Klause finančně podporovala skupina PPF dnes již zesnulého oligarchy Petra Kellnera.
Macinka začal budovat Motoristy v roce 2022 na struktuře skomírající euroskeptické Strany nezávislosti ČR. Poprvé kandidovali v komunálních volbách v září toho roku na pražský magistrát, Macinkou vedená kandidátka však získala jen 2,29 procenta a do pražského zastupitelstva se nedostala. Jejím hlavním programem už tehdy byl odpor k jakýmkoliv opatřením na podporu udržitelné dopravy v hlavním městě a omezování individuální automobilové dopravy. O dva roky později přišel úspěch v evropských volbách a podzimní ustavující sněm.
Macinka od svého někdejšího nadřízeného Klause převzal relativizaci hrozby klimatických změn. Krom toho se soustavně velmi ostře vymezuje vůči ekologickým organizacím či aktivistům, kteří v Praze pořádají pochody za plošné snížení maximální povolené rychlosti pro auta v ulicích na 30 kilometrů v hodině. Organizace, jako jsou Děti Země nebo Hnutí Duha, opakovaně častuje nálepkami jako „ekoteroristé“ a již dříve naznačoval, že pokud se Motoristé dostanou k moci, budou ekologické organizace vyšetřovány kvůli „účasti na organizovaném zločinu“. Vůči konkrétním aktivistům také dříve štval své fanoušky na Facebooku.
Od organizace Děti Země Macinka loni obdržel anticenu Zelená perla za nejvíce antiekologický výrok roku. První místo získal za svůj výrok pro server iDNES.cz: „Odideologizovat ministerstvo životního prostředí by pro nás určitě bylo zajímavým projektem. Kdyby jej získali Motoristé, asi by chvíli tekla zelená krev, ale pak by skončila doba všemožných blokád a obstrukcí, nejenom při stavbách silnic a dálnic.“